Bliv klar til din babys ankomst

Den søde ventetid er snart forbi og baby er lige på trapperne. Tiden bliver brugt på at bygge rede og gøre alting klar til familieforøgelsen, for uanset om det er første gang eller barn nummer 3, så er det spændende, når der kommer en lille ny. Men hvad skal man købe af udstyr? Der findes masser af baby tilbehør, men det kan være svært at regne ud, hvad der er vigtigst at have i huset, når guldklumpen kommer med hjem.

Det vigtigste baby tilbehør

Det kan være en god idé at lave en list, så man får overblik over, hvad man mangler at købe og hvad man allerede har. Måske har man nogle ting fra andre børn eller man har fået ting foræret fra venner og familie. Det kan også være, at man er førstegangsforældre. Så mangler man højest sandsynligt det meste baby tilbehør. Nogle af de ting, der bør være højt på listen, er en autostol og en babylift eller voksipose. De er uundværlige, når babyen skal transporteres. Det er ligeledes vigtigt at have en barnevogn og en god babydyne plus andet baby tilbehør, som skal sikre at barnet får en god søvn. Man bør også have babytøj klar, selvom det ikke er nødvendigt at have hele garderoben parat inden fødslen. Man kommer langt med nogle bodystockings, sparkedragter, natdragter, en varm trøje, bluser, bukser, T-shirts og sokker. Man bør have bleer og stofbleer klar, her kan man eventuelt have et lille lager. En blespand er også en god investering. Af andre ting kan nævnes et badekar, sutteflasker, amme BH’er plus indlæg, puslebord, puslehynde, babyalarm, m.v. Denne liste er ikke udtømmende, men giver en idé om nogle af de vigtigste ting. Læs mere på babymedmere.dk.

Lav din egen baby mad

Når baby er ankommet, kan det komme til at knibe med tiden. Her handler det om at planlægge og holde tungen lige i munden, især den første tid, hvor man skal vænne sig til alt det nye. Man kan være på forkant med mange ting. For eksempel kan man have mad frosset ned til de voksne, så man nemt kan tage en lasagne ud af fryseren og ikke skal tænke for meget over madlavningen. Når babyen bliver lidt ældre og går over til andet end modermælk, vælger nogle at lave deres egen hjemmelavede baby mad. Grøntsagsmos og frugtmos kan fryses ned i op til en måned, så man kan have et lille lager af baby mad i fryseren.