Mindre slam i skolerne

Der er i disse tider enormt meget snak om ulækre skoletoiletter og de konsekvenser, det kan få for børn og deres trivsel i klasserne. Flere børn har ikke lyst til at gå på et ulækkert toilet i skoletiden, og de er derfor tvunget til at holde sig. Toiletterne ser ikke kun ulækre ud på mange skoler, men lugter desværre også derefter, og dette er noget, vi ganske enkelt ikke kan byde vores lands fremtid.

Hvad kan der gøres?

Ja, hvad kan man egentlig gøre på skolerne for at forbedre forholdene for elever i alle aldre? Helt basalt ville det hjælpe en hel del, hvis der kom flere toiletter på skolerne, da der flere gange har været historier om, at flere klassetrin skal deles om et eller to toiletter, hvilket naturligvis øger presset på dem og risikoen for, at de bliver ubehagelige at færdes på. Det er desværre sjældent en mulighed, særligt ikke i København og omegn, da pladsmangel gør det umuligt at bygge nye toiletter på gangene, der allerede er fyldte med klasseværelser og arbejdslokaler.

Det, man så heldigvis kan gøre, og det rigtig mange skoler faktisk allerede gør, er at opdrage eleverne til, at de skal behandle toiletterne ordentligt. Altså ikke tisse på gulvet, og ikke bruge unødvendigt store mængder toiletpapir, da det giver tilstoppede toiletter, som ikke er noget, børn har lyst til at bevæge sig ind i nærheden af.

Der er dog grænser for, hvor meget god opdragelse kan gøre, da børn er børn, og hvis der er op imod ti skoleklasser, der bruger de samme få toiletter, så er det kun et spørgsmål om tid, før der sker et eller andet i dybet. Det kræver kun et enkelt barn, der bruger liberale mængder toiletpapir, og så er toilettet groft sagt out of order, indtil hjælpen er på vej.

Hjælpen er nær

Enhver god folkeskole med respekt for sig selv har en pedel, som kan klare mere eller mindre alt, hvad der kan opstå af problemer på skolen. Der er dog stadig grænser for, hvad denne superhandyman har af udstyr til sin rådighed, og hvis toiletterne på skolen virkelig er stoppede, så kan hans evner med en svupper ikke hjælpe ret meget.

Det er der, hvor det er nødvendigt at få ekstern assistance, og dette er mere nødvendigt i og omkring København end i resten af landet. Årsagen til dette er ganske enkelt, at der er flere skolebørn i byerne, og toiletterne derfor bliver udsat for en del mere pres. Amager kan hurtigt blive et af de største problemer, da vi her har med rigtig mange mennesker på meget lidt plads, og sandsynligheden for, at øens folkeskoler har behov for slamsugning Amager før eller senere er rimelig stor. Det handler dog i sidste ende om børnenes trivsel, og den må ingen, hverken skoler, kommuner eller familier gå på kompromis med.