Dit hjem er der, hvor du lægger dit hjerte

Søvnen på et bambus lagen

Du er ikke alene i at have udfordringer. Hverdage med børn og arbejde er travle. Måske går dine børn også i skole, og du føler et ansvar for, at de kan følge med både fagligt og socialt. Det kræver sit at skabe gode rammer for børn. Børn har en lang skoledag, og det kræver meget af både dem og af dig som forælder.

Søvn er vigtig for at restituere og få en god og produktiv dag. Du kan finde gode og miljøvenlige materialer til jeres sengemiljø herinde. Der er fx mulighed for at finde sig et bambus lagen eller bambus sengetøj. Det er den grønne vej hen mod den grønne omstilling, og det er vigtigt at gøre sine børn bevidst om den store opgave, som står foran dem.

Sådan kan du skabe et godt hjemme-miljø for dine børn

• Frisk luft. Sørg for at have frisk luft, når I skal sove. Det gør alverden for jeres søvn.
  • Indret hjemmet med gode materialer. Det er rart at sove med sengetøj i bambus materialer. Bambus hjælper huden til at ånde bedre og er svedabsorberende, så man vågner ikke i våde lagner.
  • Tænk enkelt, når du indretter dit hjem, så der ikke er for meget rod, som hjernen bliver nødt til at beskæftige sig med og sortere fra.
  • Skab gode hjørner og rum, hvor der er plads til at fordybe sig i studier, bøger, tanker og tænk i det hele taget på, at der skal være plads til den kontemplative side af tilværelsen såvel som den sociale.
  • Respekter hinandens behov for rum. Når børnene bliver lidt ældre, får de brug for mere frirum fra forældrene, og det kræver også, at de har mulighed for at lukke af for forældrene og måske også for søskende. Hvis muligt, så er det rart at de kan gøre det rent fysisk ved at lukke en dør, men ellers må man lære at være i samme rum, men ikke tale til hinanden hele tiden, men derimod give rum. Så er der også mere overskud til koncentration og uddannelse, både for børn og voksne.

De miljøvenlige valg

Der er naturligvis forskel på ordet miljø, når man taler klima, og ordet miljø, når man taler socialt rum. Alligevel er der en del ligheder mellem de to betydninger. Det er nemlig vigtigt at kere sig om vores natur og moder jord såvel som vores menneskelige sociale miljø. Vi kan ikke være her og udvikle os som mennesker, hvis ikke vi sørger for at beskytte vores miljø, så vi ikke står med en udbrændt jord, der ikke kan bære os længere. Situationen forholder sig sådan, at vi er ved at ødelægge vores egen mulighed for overlevelse som art. Hvis mennesket ikke tager sig sammen og lærer, hvordan vi bedst kan leve her, så dør vi som art, og vi kommer til at tage andre arter med os i faldet. Det har vi allerede gjort. Kloden skal nok klare den, men skal vi ikke også være med?