Sådan lærer du dit barn at klare sig godt i skolen

Selvom der er mange børn, der ikke kan vente til den tid, hvor de skal starte i skole, hvor de skal ud og lære, og hvor de virkelig skal føle sig som de store, så er det også en tid, hvor man som forælder kan blive en smule ængstelig.

Vi kan alle huske tilbage på skoletiden, og vi ved derfor også, hvor hård en tid det kan være. Derfor handler det om at give sit eget barn de aboslut bedste forudsætninger for at klare sig så godt, som det overhovedet er muligt i skolen – og det er noget, der kræver hjælp fra dig som forædler. Find inspiration til det på https://danskundervisningen.dk/.

Vær hjælpende når det kommer til venskaber

Skolen handler ikke kun om danskundervisning, og du skal ikke bare gå ud fra, at dit barn kan danne sig venskaber og dermed finde ud af at knytte sociale bånd på egen hånd. Der er behov for din indblanding blandt andet i forhold til at arrangere legeaftaler.

Det er nemlig sådanne aftaler, der sørger for, at der dannes venskaber, og dit barn finder ud af, hvilke klassekammerater der kan gå hen og blive til meget gode venner. Du skal derfor altid opmuntre til masser af leg og sjov med alle klassekammeraterne og dermed også gøre dit for, at de kan komme til at hygge sig i hinandens selskab.

Det handler om det gode samarbejde

Og netop at danne sig nogle gode venskaber er en af de forudsætninger, der er med til at søge for, at dit barn klarer sig godt i skolen. Uden nogle gode venner kan det nemlig være svært at komme ordentligt gennem skoledagen og dermed også opretholde det samarbejde, som der i mange tilfælde er behov for under skolearbejdet.

Her er det vigtigt at kunne hjælpe hinanden og dermed også føle sig trygge ved hinanden, for på den måde er det også muligt at skabe et godt og lærerigt miljø, hvor man rent faktisk har lyst til at tage den nye viden til sig og gøre brug af den i fællesskab. I kan også skabe lektieaftaler, hvor de arbejder på materialet for danskundervisningen sammen.

Sæt dig ind i barnets hverdag

Sørg også for at være støttende, når dit barn kommer hjem med lektier fra danskundervisningen. Planlæg gerne nogle tidspunkter hvor du giver dig tid til at fordybe dig i de mange forskellige materialer sammen med dit barn, så du ved, hvad det foretager sig i skoletiden. Giv en hånd, når der er noget, der er svært og forklar de ting, som kan være svære at forstå.

Og husk så også altid at spørge ind til dit barn og dennes skoledag. Hvad er dagen blevet brugt på, hvem har barnet leget med, hvad har de snakket om, hvad har barnet lært af nye ting og så videre.