Søvnens effekt på læring

Alle lærer noget nyt hver dag, men børn lærer nok alligevel mere end voksne gør på en daglig basis. De er i skole, og de er stadig i gang med livets start, så der er meget, der skal være styr på, før de vokser op. Al den læring bliver meget nemmere at følge med i, hvis de sover godt om natten.

Hvad sker der, når man sover?

Ved du, hvad der egentlig foregår, når vi sover? Søvn er faktisk en stor del af læring, fordi vi kan ikke lære noget uden søvn. Når vi sover, sorterer hjernen i al den information, som vi har indsamlet i løbet af dagen. Selv hvis du har tilbragt hele dagen derhjemme uden rigtig at lave noget, har din hjerne stadig samlet oplysninger.

Det kan være alt fra noget du har set på tv til dine egne tanker. Disse informationer skal puttes ind i det system, hjernen har, over alle de oplysninger, som vi nogensinde har indsamlet, og så bliver der skabt forbindelser imellem de nye og de gamle informationer. Det er disse forbindelser, der gør, at vi har lært noget nyt.

Effekten af søvnunderskud

Hvad sker der så, hvis man ikke sover nok? Hvis din hjerne ikke får mulighed til at sortere i alle dagens oplysninger, så bliver de oplysninger nemmere glemt, end hvis du sov bagefter. Som et barn i skole kan det være meget problematisk, fordi man glemmer det, man har lært den ene dag, og man vil have sværere ved at indsamle ny information den næste dag.

Derfor er det vigtigt, at dit barn sover, og at de sover godt. Ellers kan skolen hurtigt blive en ubehagelig og overvældende oplevelse.

Vælg den rigtige seng

Hvordan kan du sikre dig, at dit barn sover godt? Først og fremmest kan du jo bare snakke med dem om det. Derudover kan du også overveje, om de har den rigtige seng. Sengen har meget at sige, uanset om det er fordi den er dårlig at ligge i, eller på grund af et andet underliggende problem.

En teenager kan ligge i sengen i lang tid og blot tænke på, hvor træt de er af deres værelse. Æstetisk tilfredshed kan faktisk gøre mirakler for en træt teenager. Snak med dem om at få en sovesofa – det kan være nøglen til det værelse, de altid har drømt om.

Lad dit barn lære

Læring er det, der forbereder barnet på fremtiden. Selvfølgelig kan man aldrig være helt forberedt. Man stopper aldrig med at lære, og der kommer aldrig et punkt, hvor man ved alting. Men det kan hjælpe dit barn godt på vej. Hjælp dem ved at sørge for, at de sover godt. Snak med dem om deres søvn; det kan gøre en kæmpe forskel.