Optimal læring – Søvn, mad og motion

Er du forælder og søger du tips til, hvordan du kan støtte op om den gode læring? Så læs med her. I denne guide vil vi nemlig se nærmere på, hvordan elementerne søvn, mad og motion spiller ind på børnenes læring. Og hvordan du som forælder kan bruge de tre elementer aktivt for at skabe gode rammer for læringen.

Søvn

Én af de vigtigste forudsætninger for læring er, at barnet får en ordentlig søvn. Vi har nok alle prøvet at få en dårlig nats søvn og kan skrive under på, hvor meget det betyder for vores evne til at suge viden til os?

Som forælder er det vigtigt, at du skaber rammerne for en god søvn. I denne forbindelse gælder mange af de klassiske råd såsom:

• Undgå skærmtid timerne inden søvn.
  • Undgå for megen aktivitet timerne inden søvn. Slap i stedet af.
  • Sørg for at barnet er aktiv i løbet af dagen. Så er batterierne opbrugt om aftenen.
  • Sørg for at soveværelset er så mørkt som muligt.
  • Sørg for stilhed i hjemmet når barnet skal sove.
  • Sørg for at barnet kommer i seng på nogenlunde samme tidspunkt hver aften.

Herudover er der naturligvis en række søvnråd, som kan variere fra barn til barn. Ét sådant kunne eksempelvis være at undgå uhyggelige film og serier, så barnet simpelthen ikke bliver for bange til at kunne falde i søvn.

Herudover gælder det, at produkterne i soveværelset skal være i orden. I denne forbindelse kan der eksempelvis hentes vejledning hos sider som Sengeguruen.dk, som kommer omkring en lang række af de mest populære senge, madrasser, dyner og puder.

Mad

Også maden kan have en vis indflydelse på vores læring. Mange har nok eksempelvis hørt om fisk som en fødevare, der er god for hjernen. Og det er den da også. Man kan dog også tænke mere bredt end det.

I bund og grund handler det om at spise varieret. Dette råd går fundamentalt imod det, vi ellers lærer fra dameblade og diverse selvbestaltede eksperter. For de prædiker netop begrænsende kurer, hvor vi holder os til relativt få grupper af fødevarer (Grunden til dette er naturligvis, at de har blade, kurser m.v. som skal sælges – hvilket kræver at man hele tiden har noget nyt på hylderne så at sige).

Vi vil dog argumentere for, at man ikke behøver gøre det så kompliceret. I bund og grund har kroppen nemlig brug for det meste. Et bedre råd er derfor at forsøge at spise så varieret som muligt.

Når I ser på madplanen derhjemme så sørg derfor for, at det er varieret. Mere konkret kan det anbefales at tage et kig på madpyramiden, da den i hvert fald hjælper til med, at det ikke løber helt af sporet.

Motion

Sidst men ikke mindst så er det rigtig vigtigt, at dit barn får dyrket noget motion. Motion påvirker nemlig ikke bare kroppen positivt. Det påvirker også hjernen positivt, således at vi bliver mere kvikke i det daglige og således også nemmere kan suge viden til os.

Som forælder er det derfor en god idé, at du tilskynder, at dit barn finder en sportsgren. Fokuser på det sjove da det er dette, som sikrer, at dit barn holder ved.

Heldigvis er der masser af sportsgrene til, som på sin vis byder på en kombination og motion og leg, som tiltaler mange børn: Det kunne eksempelvis være fodbold, håndbold eller badminton.

Er barnet mere fokuseret på egne præstationer og forbedring, kunne meget performance-orienterede sportsgrene såsom løb eller svømning også være værd at overveje.